http://bydgoskakronikafilmowa.pl/uploads/tlo/projekty.jpg

ZBRODNIA W PAŁACU 2011

Czas na zbrodnię
Latem 2011 roku Cuske i Sauter zaproponowali zupełnie nowy koncept. Idea była doskonała - zebrać ekipę w jednym miejscu, dać im doświadczonych filmowców za przewodników i kręcić! Tak zrodziła się Zbrodnia w pałacu.
"Chcieliśmy połączyć solidny filmowy kurs z wakacyjną zabawą w kino stąd tytuł Zbrodnia w Pałacu i film kryminalny jako punkt wyjścia warsztatów" - mówi Marcin Sauter.
Do współprowadzenia warsztatów zaproszeni zostali kolejni fachowcy. Reżyser głośnego Ki - Leszek Dawid i reżyserka Joanna Kaczmarek. Gościem specjalnym był twórcaRejsu Marek Piwowski. Warto dodać, że Piwowski na swoim koncie ma też jeden z najciekawszych polskich kryminałów Przepraszam czy tu biją (Nagroda Główna Jury FPFF w Gdańsku, 1976; film został pokazany przez Mistrza i omówiony z młodzieżą).
Do udziału w warsztatach zgłosiło się kilkadziesiąt osób z całej Polski. Prowadzący wybrali 15 autorów najciekawszych pomysłów na krótki kryminał, którzy zostali zaproszeni do Ostromecka. Warsztaty rozpoczęły się od intensywnych ćwiczeń filmowych prowadzonych przez Leszka Dawida, obejmujących między innymi inscenizowanie i rejestrację scen kryminału. Po trzech dniach pracy, spośród nadesłanych scenariuszy wybrane zostały trzy najlepsze. Powstały trzy pięcioosobowe zespoły kierowane przez Joannę Kaczmarek, Macieja Cuske i Marcina Sautera. Wiele ważnych uwag, zwłaszcza dotyczących budowy scenariusza podsunął Marek Piwowski.
Jak się okazało w trakcie kręcenia etiud młodzi filmowcy zasygnalizowali problem - kryminały są zazwyczaj domeną aktorów, na których twarzach znać "zmęczenie życiem", dojrzałych, wręcz charakterystycznych. Dlatego też swoich "doświadczonych życiem" twarzy udzielić musieli Marcin Sauter, Maciej Cuske i Leszek Dawid. Pierwszy zagrał szlachetnego detektywa, zaś koledzy wcielili się w role bezwzględnych gangsterów.

Ostatecznie w czasie Zbrodni w pałacu powstały trzy krótkie kryminały. 
Pułapka oparta o scenariusz Sandry Ksepki, zrealizował zespół pod wodzą Joanny Kaczmarek. Powstał film o niemożności ucieczki z pułapki czasu. Duszny, szukający swoich korzeni w kinie Polańskiego, Lyncha, ale też w znanym Cube Vincenzo Nataliego. Atmosferę buduje tu przede wszystkim ciekawa gra światłem, raz topiącym pałacowe wnętrza w mroku, raz rozświetlającym je pełnym blaskiem.
Ja mam klucz ty masz teczkę wg pomysłu Michała Tylki to typowe kino sensacyjne. Realizowany przez grupę prowadzoną przez Macieja Cuske film jest realistycznym kryminałem pełnym gonitw i przemocy z dynamicznie prowadzoną kamerą i przewrotną puentą.
Zadzwońcie do Carola Reeda jest z kolei hołdem dla typowego kina noir i klimatów z Chandlera rodem. Autorem pomysłu stojącego u podstaw tego filmu jest Kacper Juszczyk. Główną rolę - cynicznego, twardego detektywa o romantycznym sercu - zagrał Marcin Sauter.

Wykorzystano fragmenty artykuły Jarosława Jaworskiego BIK styczeń 2012

 

 

 

   

 

 

 

 

UCZESTNICY WARSZTATÓW ZBRODNIA W PAŁACU